Płaty czołowe, neurony i półkule w mózgu - co warto o nich
wiedzieć?
Wracając jeszcze do samych podstaw - warto spojrzeć
jak kształtuje się rozmieszczenie płatów czołowych w mózgu i za co odpowiadają:
Płat czołowy - interesuje mnie w tym momencie najbardziej, bo jest odpowiedzialny za rozwój mowy. Oprócz tego jest odpowiedzialny za umiejętności społeczne. Dzięki nim mamy możliwość komunikowania się twarzą w twarz. Bierze też udział w odczuwaniu empatii. :)
sieć neuronów w mózgu |
Natomiast w 5. tygodniu życia prenatalnego pojawiają się pierwsze neurony.
Neurony to komórki nerwowe, które są w mózgu. Dzielą się około 70-100 razy, a potem przestają.
Po narodzinach gwałtownie wzrasta gęstość synaptyczna połączeń między neuronami- w korze od 2500/ neuronów w momencie narodzin, do 1500 w wieku 3 lat i spada powoli do połowy tej wartości.
Musimy dołożyć wszelkich starań, aby tworzyć nowe połączenia w mózgu między neuronami.
Tworzą się one całe życie.
Trzeba walczyć o te połączenia w pracy z dzieckiem!
Trzeba walczyć o te połączenia w pracy z dzieckiem!
Bo niestety nie bez powodu słyszymy powiedzenie, że organ nieużywany zanika, tak samo jest
i w tym wypadku.
Neurony między którymi nie utworzą się połączenia - umierają.
i w tym wypadku.
Neurony między którymi nie utworzą się połączenia - umierają.
Zmiany zachodzą w mózgu jeszcze przez wiele lat:
- 6 latek posiada mózg trzy razy większy niż w momencie narodzin (nie dlatego, że wzrosła liczba neuronów, ale ich połączeń).
- Około 12. roku życia następuje stabilizacja płatów czołowych.
- Około 20. roku życia koniec reorganizacji, w mózgu zachodzą już niewielkie zmiany przez całe życie.
A czy nasz mózg jest plastyczny?
Fachowo plastyczność mózgu definiujemy w taki sposób:
PLASTYCZNOŚĆ: zmiana
reprezentacji korowych w wyniku doświadczeń.
Przebieg dostosowywania się ośrodkowego układu nerwowego do doświadczeń życiowych nazywa się NEUROPLASTYCZNOŚCIĄ.
(---> jeśli chcesz więcej
odsyłam do książki ---> M. Spitzer, Jak uczy się mózg, 2008)
Przebieg dostosowywania się ośrodkowego układu nerwowego do doświadczeń życiowych nazywa się NEUROPLASTYCZNOŚCIĄ.
(---> jeśli chcesz więcej
odsyłam do książki ---> M. Spitzer, Jak uczy się mózg, 2008)
Dzięki niej:
- tworzą się nowe połączenie, doświadczenie rzeźbi mózg!
- to podstawa jakiegokolwiek działania,
- gdyby mózg nie był plastyczny, nie moglibyśmy się uczyć, np. jeździć na nartach.
Mózg można zmienić pozytywnie (np. podczas nauki) i
negatywnie (np. podczas gier komputerowych).
Jednak wielkość mózgu człowieka nie ma związku z intelektem.
Jednak wielkość mózgu człowieka nie ma związku z intelektem.
Ważna informacja dla kobiet, które planują ciążę!
Koniecznie trzeba mówić o tym jak ważny jest pierwszy trymestr!
To właśnie wtedy mózg dziecka jest najbardziej podatny na uszkodzenia:
To właśnie wtedy mózg dziecka jest najbardziej podatny na uszkodzenia:
- Od zapłodnienia do 17. dnia – wszystkie komórki są narażone na uszkodzenie i zarodek zwykle obumiera.
- 18.-55. dzień - wpływ czynników niekorzystnych jest bardzo znaczący (zagrożenia: mikrocefalia, wodogłowie, ciężkie upośledzenie umysłowe, rozszczep kręgosłupa).
Półkule mózgowe to dopiero kopalnia ciekawostek!
Uwielbiam tę poniższą grafikę!Piękna i bardzo dobrze zapada w pamięć oraz przedstawia podział czynności podejmowane przez półkule mózgowe.
różnice czynnościowe między półkulami |
Zagłębiając się w temat półkul warto wspomnieć o różnicach strukturalnych, oraz funkcjonalnych:
- LEWA- szara nudziara, musi dokładnie wszystko obejrzeć, przeanalizować i włożyć do odpowiednich szuflad, reguły np. językowe, dostrzeganie różnic, żeby ułożyć analitycznie wszystkie informacje, półkula logiczna, która nieustannie poszukuje jednego prawidłowego rozwiązania.
- PRAWA- chaos, dowolność, nie ma reguł, to półkula kreatywna, intuicyjna, „mniej więcej”, popełnia dużo błędów
Między prawą, a lewą półkulą istnieją mosty, które ułatwiają komunikację. Prawa półkula jest ściśle związana z lewą półkulą. Im więcej testosteronów tym aktywniejsza prawa półkula.
Prawa kora rozpoznaje wyrazy,
które zna. Czynniki sprzyjające błędom w rozpoznawaniu to: hałas, szum ulicy, nowa sytuacja,
stres.Gdy dziecko słyszy mowę, język
aktywuje lewą półkulę, natomiast gdy słyszy muzykę prawą.
Jeśli macie wątpliwości skąd pochodzą informację, które tu zamieszczam - od razu uspokajam, są to wiadomości, które zapisałam i usłyszałam na zajęciach, na studiach, prowadzone przez doświadczonych i profesjonalnych wykładowców, którzy nie są tylko teoretykami, ale głównie praktykami i to bardzo skutecznymi w swoim fachu! :)
źródło grafik: www.canva.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz