środa, 11 stycznia 2017

Pole wspólnej uwagi i pierwsze ćwiczenia

Wróćmy do rozwoju języka!

U małego dziecka nie da się oddzielić motoryki, języka i poznania.

Nie wolno czekać z terapią językową do jakiegoś czasu.

Rozwój języka zaczyna się w chwili rozpoczęcia rozwoju człowieka.  


Ostatnio bardzo zainteresowała mnie teoria o wspólnej uwadze M. Tomasello.

Wprowadzając w ten temat warto nadmienić, że: 
  1. Do około 9. miesiąca życia dziecka pojawiają się – relacje dwustronne (dziecko – dorosły, dziecko – przedmiot)
  2. Od 9. miesiąca życia – relacje trójstronne (dziecko – dorosły – przedmiot/ zdarzenie)
    czyli tzw.
    WSPÓLNA UWAGA
  3. Następnie pojawia się podążanie za wzrokiem i wskazywanie palcem. 

Bez pola wspólnej uwagi  - nie ma rozwoju języka!



wspólna uwaga

O wspólnej uwadze mówimy, kiedy dwie osoby (lub więcej) skupiają uwagę na przedmiocie lub zdarzeniu i jednocześnie zdają sobie sprawę z tego, że uwaga innych osób jest skierowana na ten sam obiekt. 

Najczęściej przedmiot naszej uwagi stanowi to, na co obecnie patrzymy, dlatego ze wspólną uwagą wiąże się kierowanie spojrzenia, któremu może towarzyszyć odwrócenie głowy i gest wskazywania. 

Więcej na ten temat na blogu:
 ---> http://autilius.pl/blog/wspolna-uwaga-podstawa-rozwoju-spolecznego/
Grafiki pochodzą z powyższej strony.

 
JAKIE MOGĄ BYĆ TO GESTY:
Kierowanie uwagi dorosłych na obiekty zewnętrzne:
  • Pokazywanie palcem
  • Podnoszenie przedmiotu, aby go komuś pokazać
  • Gesty te mają charakter: nakazów – „zrób coś z tym oraz oznajmienia – „chcę ci o tym powiedzieć”

Wskazywanie palcem ma dwa wymiary: 
    •  Za pomocą palca wskazującego
    • Wymiar komunikacyjny - żeby dziecko sprawdziło czy dorosły też na to spogląda

Szczególne znaczenie mają gesty oznajmienia – oznaczają komunikację, a nie tylko próbę osiągnięcia celu.

Warto zauważ że powtarzanie może pojawić się bez pola wspólnej uwagi
natomiast rozumienie wymaga pola wspólnej uwagi.

Wskaźniki wspólnej uwagi:
  • Wspólne zaangażowanie,
  • Podążanie za wzrokiem,
  • Podążanie za wskazaniem,
  • Naśladowanie czynności instrumentalnych (np. narzędzia, przedmioty),
  • Naśladowanie czynności arbitralnych,
  • Reakcje na przeszkody społeczne,
  • Użycie gestów nakazujących,
  • Użycie gestów oznajmienia („pokaż mi”, „zobacz tam”).

Zestaw ćwiczeń jakie można wykonywać z dzieckiem od samego początku!
Ćwiczenia dla dziecka 2 miesięcznego:


Samogłoski: a, u, i

Rodzic pochyla się nad twarzą dziecka (odległość ok. 15 cm) i wypowiada samogłoski. 

Zaczyna od A, U,  I.

Czasem dziecko może wypowiedzieć tę samogłoskę w sposób bardzo krótki, urwany. Wypowiadając samogłoski przeciągamy je np. aaaaaa aaa a tak by było zróżnicowanie pod względem długości wypowiadanego dźwięku i tonu głosu. 
Daj dziecku czas. 
Można pomalować sobie usta na czerwono, twarz powinna być oświetlona, by dziecko mogło swobodnie i dokładnie obserwować twarz. 
Można próbować wypowiadać inne samogłoski.


PREZENTACJA ĆWICZENIA:



I jeszcze więcej samogłosek! Warto zauważyć jak Krzyś obserwuje układ twarzy, jak przygląda się dokładnie, analizuje, to że dziecko w danym momencie nam nie odpowie nie ma znaczenia, być może po prostu nie ma ochoty :) Ważne, że rozwijamy rozwój mózgu i mowy, bo im więcej dziecko się osłuchuje tym szybciej zaczyna mówić.

 


Ćwiczenia dla dziecka 4 miesięcznego: 

Spółgłoski : p, b, m

Dalsze: t, d, g

Rodzic pochyla się nad twarzą dziecka (ok. 15 cm) wypowiada sylaby PA, BA, MA, potem kolejne i tak samo jak w wypadku pierwszych samogłosek.

PREZENTACJA ĆWICZENIA:
 



Nie wolno się zniechęcać! Próbujemy maksymalnie kilka razy :)

Zamieszczone filmy są własnością autora, nie zgadzam się na kopiowanie bez uzyskania zgody. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz